Sostenibilitat – un cost o una inversió?

Ja fa quasi 5 anys que l’activista Sueca Greta Thurnberg va entrar a la meva consciència, després del seu discurs a les Nacions unides, el 2018. Per mi i molta altra gent, aquest discurs va marcar un abans i un després. Aquest dia, estava a Goteburg, a Suècia, en una conferència del nostre grup d’empreses, que treballem amb importació, exportació i distribució de fruita i verdura. El tema més destacat de les conferències va ser la Sostenibilitat i el canvi climàtic. Per casualitat, al mateix temps es va celebrar la conferència de les Nacions Unides, sobre el canvi climàtic, a Katowice, Polònia. En aquesta conferència, Greta Thurnberg feia un dels seus discursos més famosos. Jo, quan escoltava aquest discurs, pensava que la noia tenia raó. S’ha de fer alguna cosa i s’ha de començar ja…

Durant aquests dies de conferències, vàrem parlar que s’ha de començar a preparar les nostres empreses per tal que siguin més sostenibles. També es va parlar de les maneres de com es pot fer. Encara que no entenia pràcticament res de com fer-ho i tot això em sonava a xino, veia que la feina seria lenta i difícil.

Dins el meu cap petit, pensava que aquesta feina lenta i difícil està bé, però havia de trobar una manera d’aconseguir resultats ràpids. Durant aquests dies, pensant i pensat, vaig veure que hi havia algunes empreses que estan plantant arbres per compensar la famosa petjada de carboni. Quan tornava cap a casa, vaig dir al meu equip que haviem de començar a plantar arbres…

M’agradava la idea de plantar arbres, però pensava que hauríem de fer-ho una mica més pràctic, alguna cosa que incentives als nostres clients a comprar més. Vàrem inventar un eslògan, “1 ton = 1 tree” això volia dir que per cada tona de productes de la nostra marca DAILY GREENS que carregava el client, es plantava 1 arbre per compensar la nostra petjada de carboni. En aquella època no tenia ni idea de quina era la nostra petjada de carboni, ni quan es compensava, però al meu cap no era important, pensava que si ho comencàvem a fer, després ja aprendriem més del tema, fent la feina més lenta, més sistemàtica.

A poc a poc, hem anat aprenent i transformant la nostra empresa. Per un costat, ens hem unit al SBTI (Science Based Target Initiative), on hem assenyalat uns objectius empresarials i, per l’altre costat, hem transformat la nostra marca en una marca (cada cop més) sostenible. Vàrem decidir reduir el plàstic, que ens feia desenvolupar noves solucions, que ens han permès amainar la quantitat de plàstic utilitzat en els nostres envasos. Vàrem canviar totes les nostres caixes de catró a 100% reciclades i reciclables, cosa que ens ha permès estalviar quasi 400tn de cartó verge cada any.

Els nostres productes estan produïts en camps on es consumeix l’aigua d’una manera responsable, regant amb un sistema de gota a gota. On la biodiversitat també té un paper bàsic pels nostres cultius, protegint els ecosistemes, a través de plantacions amb bardisses per atraure insectes que ajudin en el control de plagues i la pol·linització; i a la vegada, atraure altres animals per tal de crear una harmonia a l’ecosistema.

Una altra pràctica, cada cop més estesa, són els hotels d’insectes, els quals tenen la mateixa funció d’atreure sobretot, insectes pol·linitzadors.
Naturalment, tot això fet en una manera professional, verificat i certificat, ajudant a utilitzar el mínima quantitat possible de pesticides.

Per assegurar que els nostres productes siguin saludables, varem certificar-nos en vàries certificacions sobre seguretat alimentària, com IFS Broker i Cadena de custòdia (Global Gap). En el transport, que és el tema on hi ha menys marge de maniobra, estem buscant alternatives on poder combinar trens i vaixells amb el transport per carretera.

Al mateix temps, cerquem projectes en què podem ajudar la feina o contra el canvi climàtic o recuperar destrosses causades pel canvi climàtic i, per altre costat, projectes en què podem ajudar a la gent, sobretot nens marginalitzats, per integrar-se a la societat i per tenir accés a l’educació tan primari com al secundari.

Les persones són un dels principals pilars de la nostra marca Daily Greens i en aquest sentit, estem desenvolupant un projecte a Almeria, que es diu ‘Growing the future’.

Creiem en el suport a les noves generacions, ajudant-los en la seva trajectòria educativa i professional. Estem col·laborant amb un Institut de Santa Maria del Aguila, a Almeria, on hi ha estudiants de diversos països i on cursen un cicle formatiu lligat a l’agricultura. Els estem finançant les classes de castellà, ja que molts d’ells no parlen l’idioma, i les eines i uniformes que necessiten per desenvolupar les seves pràctiques. Almeria és una de les nostres principals zones de cultiu, i per aquest motiu, vam pensar que era molt bona idea poder donar suport els propers als futurs partners de Greenfood Iberica.

Tota aquesta feina i projectes, els intentem comunicar al client i al consumidor en una manera constant i sistemàtica, sempre utilitzant un tó simpàtic i que sigui fàcil d’entendre. Les empreses, hem de ser les primeres en saber transmetre la informació, amb un llenguatge fàcil per a tots els públics, d’aquesta manera podem ajudar i educar, en definitiva, és part de la nostra responsabilitat dins la societat.

Crec que tant per nosaltres com per tantes empreses, aquesta fase inicial dels cinc anys des del discurs de la Greta Thurnberg fins avui ha sigut una fase d’aprenentatge. Durant aquest temps, hem après moltes coses sobre la sostenibilitat. Una de les principals és que aquest canvi empresarial és car. Molts de nosaltres ja hem acabat deixant el tema pensant que l’idealisme està bé, però “les peles són peles”.

Un dia al grup d’Alta direcció del Fòrum Carlemany vàrem parlar del tema, de les causes solidàries i mediambientals en què les empreses Gironines estem dedicant recursos. Al nostre grup hi havia moltes empreses amb moltes causes molt bones, ajudant donant recursos, en forma de diners, materials o dedicació personal.. D’aquesta conversa en vaig treure 3 conclusions principals;

1) La sensació general dels empresaris i directius era que, alguns d’ells havien pensat que invertir en sostenibilitat podria ser la clau màgica per millorar els resultats de les empreses i que la seva alegria estava desapareixent, que només els portava un cost.

2) Hi havia moltes empreses que feien coses molt bones i molt valorables per la societat, ajudant a la gent amb necessitats i uns altres que feien coses per ajudar el medi ambient. El que passava és que no ho deien a ningú. Mantenien aquesta informació, com un secret, només informació de l’empresari o com màxim, feien la feina amb els treballadors, però no ho deien públicament a ningú, encara menys als clients.

3) Sostenibilitat empresarial és una cosa que no hi ha una fòrmula màgica, que fent això, la meva empresa serà sostenible. S’ha d’anar aprenent, a poc a poc. Cometrem errors, sí, però si som oberts d’això no crec que ningú, ni consumidor, ni client espera que siguem perfectes des del dia 1. Al final ells tampoc saben gaire del tema encara. El que sí que és important és que siguem oberts i transparents.

En el meu món petit, al final només sóc un finlandès amb un CI mitjanament baix, sense cap cultura superior o coneixement màgic. Veig que sempre, com a consumidors, tenim la sensació de culpabilitat de que no estic fent prou per ajudar als que tenen necessitat i que no estic fent prou per ajudar al món, al mig d’aquesta crisi climàtica. Si a l’hora de fer la meva decisió de compra, sigui la meva fruita o verdura diària, comprant un cotxe o una casa.. tinc dues opcions de compra, amb característiques iguals i preu igual o quasi igual, però la altra opció està feta respectant la naturalesa o ajudant a la gent amb necessitats, escolliré naturalment el producte més “sostenible”. Per tant, si com a empresaris volem que el tema de sostenibilitat no sigui només un cost, sinó una inversió, hem d’oferir un producte bo, amb un preu econòmic, produït amb un baix cost mediambiental.

A més a més, hem d’aprendre a comunicar-nos amb el client i vendre el nostre producte d’una manera que incentivi al consumidor a comprar el nostre producte, més sostenible, perquè si totes les empreses aprenem a fer-ho, podem educar al consumidor de les alternatives més sostenibles, ho escolliren sempre, i amb el temps, les úniques empreses que podran existir al mercat seran les empreses que són responsables sobre el seu comportament cap al medi ambient i la societat.

 

Jussi Alitalo
CEO a Greenfood Iberica
Membre del grup Alta Direcció

Deixa un comentari