Al final de tot: Sempre hi haurà les persones

La intel·ligència artificial (IA) és i serà una de les tecnologies més innovadores i revolucionàries del nostre temps. En els darrers anys, la IA ha evolucionat significativament i ara pot realitzar tasques que abans estaven exclusivament atribuïdes a les persones. La IA ha permès el desenvolupament de robots capaços de realitzar tasques repetitives i perilloses, la creació d’assistents virtuals que poden ajudar els usuaris a prendre decisions i l’optimització de processos de producció i gestió empresarial. Un clar exemple és com la IA està transformant la forma en què es realitzen les investigacions mèdiques, la qual cosa pot resultar en millors cures i tractaments per a malalties greus.

En aquest context, sens dubte, és important que les empreses entenguin com funciona la IA i com poden utilitzar-la per a dur a terme la seva activitat. En aquest context d’aprenentatge, entre d’altres (la llista seria infinita), les empreses han d’analitzar com la IA: (i) pot ser emprada per estudiar el mercat i explorar noves oportunitats de negoci que, simplement per la gran quantitat de dades no estructurades existents, a dia d’avui, els passen desapercebudes;  (ii) pot afectar els seus clients i com la poden utilitzar per millorar l’experiència del client; (iii) pot ajudar els seus empleats a treballar de manera més eficient (per la qual cosa caldrà invertir en la formació i el desenvolupament de competències en tecnologia – el famós reskilling-); i (iv) pot ser utilitzada per millorar la seguretat i la protecció de les dades empresarials (caldrà detectar les possibles amenaces de seguretat i garantir la privacitat de les dades dels seus clients).

I a tot això, no cal dir-ho, perquè aquesta qüestió mereixeria un article d’opinió a banda, les empreses han de ser transparents sobre com utilitzen la IA i garantir que s’utilitzi de manera ètica i responsable.

Per tant, reprenent les bondats de la IA, podem estar d’acord que tot l’anterior són deures de tot empresari que no es vulgui quedar endarrere en la cursa amb les altres empreses que també passaran pel mateix procés. En la meva opinió, aquest fet no pot fer perdre de vista una altra qüestió que considero molt més rellevant com és que, per molt que evolucionin les tecnologies, l’important sempre seran les persones. Desenvolupo a continuació aquesta idea.

En el context actual, les eines basades en IA encara no són tan accessibles per a totes les tipologies d’empreses, per tant, crec que és raonable pensar que, en pura teoria econòmica, si una empresa té la possibilitat d’invertir en IA amb la finalitat de, per exemple, millorar els seus processos productius, aquesta empresa obtindrà més beneficis en comparació amb les mateixes empreses que no utilitzin aquestes eines IA.

Seguint amb l’anterior, els potencials avantatges que pugui tenir una empresa amb la capacitat d’invertir en IA, ho són, en la meva opinió, a curt termini. Si observem els patrons o cicles de maduració que ha experimentat la pràctica totalitat de la tecnologia inventada pels éssers humans, per molt disruptiva que fos en el seu moment, totes les tecnologies tendeixen a estandarditzar-se fins al punt que acaben convertint-se en commodities accessibles per a la (pràctica) totalitat de les empreses.

És precisament en aquest moment, en el qual les eines d’IA siguin considerades commodities (“al final de tot”), en el qual les persones que formin part de les empreses les que marcaran la diferència. Seran elles qui, amb la seva creativitat, empatia i capacitat de prendre decisions ètiques, faran que la IA (i la resta de tecnologies) treballi d’una forma o d’una altra. A més a més, les empreses han de ser capaces de reconèixer que la IA (encara) no és perfecta i que pot tenir limitacions en termes de precisió, fiabilitat i capacitat de presa de decisions. Per aquest motiu, és important que les empreses no es basin exclusivament en la IA per a prendre decisions importants, sinó que també tinguin en compte altres factors, com la intuïció, l’experiència i el coneixement humà.

Com a conclusió, crec que ens equivocaríem  si com empreses (i societat) ens centrem única i exclusivament a integrar eines d’IA (o qualsevol tecnologia) i perdem de vista que són les persones que integren una empresa, les que marquen la diferència i que la fan excel·lir per sobre de la resta a llarg termini.

El FORUM CARLEMANY, precisament, va d’això, de “persones”, d’experiències comunes, compartir i excel·lir.

Carles Camacho
Associat principal a Cuatrecasas
Coordinador i membre del grup TIC

Deixa un comentari