ddd

La gestió personal, la clau de l’èxit

Vivim en una societat on tot va molt de pressa, estem en constant moviment, no ens podem permetre badar ni un moment i aquest fet provoca estrès en la major part de la població.

La síndrome de burnout, denominada també síndrome del treballador cremat, ja és acceptada per l’OMS com una malaltia. Aquesta apareix quan una persona està sotmesa de manera periòdica a situacions estressants: en termes generals, la síndrome es pot relacionar a l’entorn laboral.

Segurament la majoria de nosaltres tenim gent al nostre voltant que pateix, o ha patit, la síndrome de burnout en alguna ocasió, potser nosaltres mateixos ho hem patit i no ens n’hem adonat.

Algun dels símptomes de la gent que pateix burnout són: falta d’energia, falta de motivació i en alguns casos ansietat. 

En estar desgastats, no se senten realitzats i això fa que tinguin dificultat per concentrar-se, mals de caps i insomni. Tots aquests factors junts formen part del seu dia a dia i els pot convertir en treballadors poc productius.

La gent que ho pateix redueix el seu rendiment i té un alt nivell d’absentisme laboral. Segons l’INE, avui en dia el trenta per cent de les baixes laborals són degudes a l’estrès. Aquest fet pot esdevenir un problema per l’empresa. Per tant, l’esforç no ha de ser només individual per tal de motivar-nos i per poder superar aquests moments, sinó que és important que l’empresa detecti i aporti solucions en aquests casos. Un treballador motivat i a ple rendiment és un actiu de valor per l’empresa.

El més important és que la persona sigui conscient que està patint estrès: la major part de la societat no n’és conscient i els pot ocasionar problemes greus al llarg del temps. Un nivell elevat d’estrès prolongat pot fer augmentar la pressió arterial o incrementar els nivells de colesterol entre molts altres efectes perjudicials per a la salut. Per tant, seria interessant que les persones tinguessin eines per poder gestionar l’estrès.

Avui en dia, els Self-Management Skills són una eina fonamental per a poder superar aquests obstacles laborals i la majoria dels obstacles que la vida ens pugui posar al davant. Aquesta eina té el poder de canviar radicalment quasi tots els aspectes de la nostra vida.

Els Self-Management skills són habilitats per controlar els nostres sentiments, emocions, activitats i juguen un paper decisiu tant en l’àmbit personal com laboral.

Hi ha cinc aspectes claus:

1.  Gestio de l’estres: Per a poder gestionar-lo, és molt important fer caminades a l’aire lliure, agafar-se vacances, tenir hobbies i exercitar el cos.

2. Automotivació: Per a poder estar “motivats” en el dia a dia hem de viure el present, hem de buscar les nostres motivacions i desitjos, buscar inspiració, recordant que res és impossible, només hem de posar-hi ganes.

3. Autoconfiança: Per poder millorar aquest punt, hem d’allunyar-nos dels pensaments negatius, pensar en positiu, i hem d’estar contents amb petites coses i intentar envoltar-nos sempre de gent positiva. 

4. Gestió del temps i eines d’organització: Per poder gestionar el temps correctament, hem de buscar les nostres prioritats, fer-nos un horari i una llista de coses a fer. D’aquesta manera, ens ajudarà a optimitzar les tasques.

5. Tenir un estil de vida saludable i una dieta saludable: Per mi aquest punt és molt important: alimentar-se correctament ens aportarà salut i ens donarà més energia, que és fonamental per aguantar el dia a dia.

En el meu cas, la manera d’autogestionar-me principalment és fent esport, ja que per mi és una eina molt potent per reduir l’estrès. I me n’he adonat que rendeixo més i sóc més eficient. 

Hi ha gent que no li agrada fer esport i prefereix desconnectar d’altres maneres, com per exemple: sortint a donar un vol a l’aire lliure, llegint un llibre, fent-se una banyera relaxant, un massatge…. 

Actualment s’ha posat molt de moda fer Ioga i Pilates per a poder relaxar-se, però cada persona té la seva manera de desconnectar i reduir el nivell d’estrès. Si més no, crec que tothom hauria de trobar-la i posar-la en pràctica.

Així que crec que hem d’intentar posar a l’abast dels nostres col·laboradors totes les eines disponibles des de l’empresa per l’avaluació d’aquestes competències, mitjançant l’autoavaluació i l’avaluació de les persones amb qui es relacionen. 

Això ens permetrà adaptar de forma dinàmica les competències de les persones a les necessitats; és a dir, ens ajudarà a alinear les competències entre els col·laboradors i els objectius de l’empresa.

Nosaltres, a més, per poder ajudar al treballador, també els donem molta flexibilitat horària perquè puguin conciliar la vida personal amb la professional.

Tenim un projecte que engloba això, anomenat PC3, un projecte de creixement tan personal, com en l’àmbit d’empresa, creat per un equip multidisciplinari que ens ha permès definir una raó de ser amb uns valors i unes fites. 

A conseqüència d’aquest, hem fet la primera jornada de portes obertes, on els nostres col·laboradors han pogut compartir durant mitja jornada el seu lloc de treball amb els familiars i aprendre d’altres departaments. També s’han fet els primers premis als valors del PC3, premis que van lligats als resultats de l’avaluació personal. Aquest febrer en farem la segona edició on podrem comparar resultats. Gràcies a aquest projecte de creixement, estem fent moltes activitats que ajuden a potenciar els Self-Management Skills dels nostres col·laboradors, i podem dir que en alguns casos estan donant bons resultats, així que us animo a tots a posar-ho en pràctica.

Astrid Guardia lbert Puxan

Empresa Concentrol

Grup Benchmarking Carlemanys Junior