La IA, motor de transformació digital a l’empresa

El Fòrum Carlemany ha celebrat la 5a Supertransversal amb la participació de 180 directius i directives, una xifra que mai s’havia aconseguit en cap de les quatre edicions anteriors. Hi han estat representades 78 empreses de les comarques gironines de les 100 que actualment estan associades. L’esdeveniment ha tingut lloc a l’Auditori de Girona i sota el lema ‘La IA, motor de transformació de l’empresa’, ha pretès conscienciar els empresaris i directius gironins dels reptes de present i futur que hauran d’afrontar a l’hora d’implementar la intel·ligència artificial i quin impacte té actualment i tindrà a curt, mitjà i llarg termini aquesta tecnologia en el món laboral.

La jornada ha comptat amb les ponències d’experts en la matèria com Xavier Ferràs (ESADE), Regina Llopis (Grup AIA) i Pau Garcia-Milà (Founderz) per conèixer de primera mà quina és la situació actual de la IA, predir què és el que passarà el dia de demà i plantejar casos reals d’algunes companyies. Els membres del Fòrum també han tingut una hora per dividir-se en grups de benchmarking per debatre i compartir experiències sobre la situació actual de la implantació de la IA a les seves respectives companyies.

Xavier Ferràs, Doctor en Economia i Empresa per la Universitat de Barcelona i Professor d’Operacions, Innovació i Data Sciences a ESADE, ha protagonitzat la primera ponència del dia. Titulada ‘Hackejant el futur: Innovar en l’era de la IA’, ha ofert una visió més global sobre la digitalització en el món de l’empresa, el paper què hi té la intel·ligència artificial i quin és el seu impacte a nivell internacional, polític i econòmic. “Estem en una revolució cognitiva sense precedents que afecta a tots els àmbits de la nostra societat”, ha afirmat Ferràs, abans d’exposar que “innovar és un concepte que significa molt més que no pas millorar” presentant de quines maneres es pot utilitzar la intel·ligència artificial per fomentar aquesta innovació. La part final del seu discurs ha ofert un punt de vista geopolític enumerant els “esforços” que estan fent determinats països per crear marcs institucionals per aplicar aquesta tecnologia a les empreses i ha animat a les companyies a buscar proveïdors que hi treballin “el més aviat possible”.

Els casos més concrets i els exemples pràctics, amb models d’èxits a les empreses, han anat a càrrec, en primer lloc, de Regina Llopis. Llicenciada en Matemàtiques amb alts honors per la Universitat de Maryland i doctora en Matemàtiques aplicades a la Intel·ligència Artificial per la Universitat de Berkeley, és presidenta del Grup AIA i ha ofert una xerrada titulada ‘Aplicació d’intel·ligència artificial i casos d’ús’. Ha explicat que les grans empreses ja han “abraçat” la IA i que “ara ha arribat el moment” que ho facin les PIMES, el que permetrà millorar molts àmbits d’aquestes companyies.

Després ha sigut el torn de Pau Garcia-Milà, actual CEO i cofundador de Founderz, una escola online d’emprenedoria que proporciona tècniques, models de negoci, suport legal i disseny i creació de pàgines web, entre d’altres eines, a negocis digitals i no digitals. ‘IA, i ara què?’, ha sigut el títol de la seva ponència, que ha arribat passada l’hora del benchmarking en grups. Ha explicar que “la intel·ligència artificial no ens substituirà mai, sinó que ens permetrà ser més ràpids i eficients. És una tecnologia que no va en contra de cap persona, sinó una eina potent com en el seu dia ho va ser l’arribada d’internet”. Ha demostrat la rapidesa en l’evolució de la IA comparant dues imatges de la mateixa senyora, una d’elles generada fa tres mesos i l’altra, aquesta mateixa setmana. I també ha fet participar als assistents, demanant-los una idea per iniciar una empresa del no-res. En només deu minuts i a partir de la intel·ligència artificial s’ha creat una pàgina web, un pla de negoci, un power point per a inversors i un any sencer de publicacions a Instagram.

Plantejar-se l’ús d’aquesta tecnologia com un repte, establir un full de ruta per començar-hi a treballar i donar-ne visibilitat han estat alguns dels objectius d’aquesta cinquena edició de la Supertransversal, que també ha intentat oferir eines i solucions al respecte a les empreses que hi han participat. S’ha abordat el tema de l’ètica i la privacitat de les dades, i també s’ha parlat de quin pot ser l’impacte en el món laboral de la IA i quines són les àrees que es poden veure més beneficiades a partir de la seva implementació.

Deixa un comentari