El Fòrum Carlemany ha celebrat la 7ª edició de la Supertransversal el dia 20 de novembre de 2025, i ho ha fet amb la participació de 180 directius i directives. L’esdeveniment ha comptat amb la representació de 90 empreses de les comarques gironines de les 118 que actualment estan associades a l’entitat. Ha tingut lloc a l’Auditori de Girona sota el lema ‘Mens et manus: com liderar la productivitat amb innovació i humanitat en un món que exigeix transformació’. La jornada ha comptat amb les ponències d’experts en la matèria com David Murillo i Esteve Almirall (ESADE), Francesco Ferro (Pal Robotics) i Xavier Vives (IESE), a part de la xerrada de Jordi García, secretari d’Estat d’Indústria, i les conclusions de la presidenta del Fòrum Carlemany, Maria Trias. Les intervencions han permès conèixer de primera mà quin és el present i el futur a curt i mitjà termini pel que fa a la productivitat empresarial, la innovació continuada d’una societat que viu en un canvi constant, el marc polític relatiu en aquest àmbit i casos reals d’èxit com el lideratge empresarial de la Xina i el creixent protagonisme de la robòtica en la indústria i la societat. Els assistents també han disposat d’una hora per dividir-se en grups de treball amb l’objectiu de debatre i compartir experiències a partir del ‘benchmarking’ sobre la temàtica principal d’aquesta Supetransversal, buscant possibles solucions i aplicacions a les seves respectives companyies.
En aquesta nova edició, que ha comptat amb el patrocini de Banc Santander i Mútua General de Catalunya, el professor titular a ESADE de Barcelona, David Murillo, ha inaugurat el programa de ponències. Durant la seva intervenció ha destacat que la tecnologia és un factor clau per accelerar el canvi social, deixant clar que la millora en aquest àmbit no sempre va de la mà d’un canvi positiu per a la societat, sinó que aquestes variacions solen generar desigualtats que poden desestabilitzar els sistemes. Ha fet un repàs a la història comparant revolucions tecnològiques i els sotracs socials conseqüents a principis del segle XIX i al 2020 i ha presentat nombroses paradoxes en la societat i les organitzacions, com ara que una major eficiència no garanteix ni més benestar ni tampoc millores en la productivitat. Per acabar, s’ha centrat en Europa i ha definit quin ha de ser el seu paper en un possible retorn de les polítiques públiques per avançar en el marc de la competitivitat.
Francesco Ferro, director general de PAL Robotics, ha compartit amb els assistents nombroses possibilitats a partir de les quals la robòtica pot millorar les capacitats humanes i també l’eficiència en entorns industrials. Acompanyat en tot moment del model TIAGo Pro, una nova generació de robot manipulador mòbil, ha explicat nombrosos casos d’èxit de la seva companyia, assegurant que tots els desenvolupaments que porten a terme es plantegen amb l’objectiu d’ajudar els humans no només en el dia a dia quotidià, sinó també en la producció empresarial. Ha enumerat motius pels quals la robòtica pot ajudar a optimitzar els processos industrials i ha parlat dels humanoides, robots que presenten característiques similars a les dels éssers humans. “A les indústries i també a les llars tenen moltes possibilitats. No crec que ens hagin d’acabar substituint, però poden aportar innovació i millores en un munt d’aspectes”, ha reflexionat. També ha deixat clar que la cerca de solucions ha de comptar, de manera necessària, amb la sostenibilitat; també que la manipulació mòbil és el veritable repte de la robòtica, i que és important personalitzar el robot per adaptar-lo a les necessitats de l’entorn i de l’usuari.
El secretari d’Estat d’Indústria, Jordi Garcia, ha ofert una visió més institucional d’aquest àmbit, subratllant la importància de liderar i passar a l’acció pel que fa a la producció i la transformació empresarial perquè “hem de ser valents i no ens podem quedar només a l’espera de reaccionar”. Assenyalant la Xina com un referent de creixement, ha dit també que Catalunya i Espanya tenen una “gran oportunitat” per exportar i importar productes i models industrials en relació a aquest país. Considera que és imprescindible apostar per un canvi de model productiu, en què el turisme i la construcció han tingut en les últimes dècades un paper molt destacat. “Han de continuar presents, però buscant l’equilibri amb la indústria i el servei”, ha dit, abans de concloure que “som un motor econòmic i industrial d’Europa i no estem pas a la cua”.
Esteve Almirall (ESADE) i Xavier Vives (IESE) han protagonitzat un diàleg que ha servit per connectar la innovació amb l’economia, mentre de fons, les imatges projectades explicaven l’evolució tecnològica que ha viscut la Xina durant els darrers anys i algunes de les innovacions punteres d’aquest país, com ara els cotxes autònoms i els robots humanoides, entre d’altres. Han parlat de la vital importància de “sumar-se al creixement” i no mirar-se’l des d’un segon pla perquè “hi ha dos tipus d’empreses, les que han optat per canviar i les que no ho han fet i estan mortes”. També han reflexionat sobre com la tecnologia pot fer-se servir per transformar un negoci o adaptar-se a les necessitats de la gent, abordant també el gran moment de canvi que viu el món, similar als grans avenços dels últims segles com els que s’han viscut amb l’aparició de la màquina de vapor, l’electricitat, internet i els telèfons mòbils. “És imprescindible adaptar-se, però també ho és tenir clar com de ràpid ha de ser aquesta evolució”, han afirmat.
La presidenta del Fòrum Carlemany, Maria Trias, ha estat l’encarregada de posar el punt i final a la jornada assenyalant que “ens hem preguntat com liderem la productivitat i, per tant, de quina manera capacitem, influïm i motivem els nostres equips per assolir objectius compartits, maximitzant el potencial de les nostres persones. I ho hem fet integrant la innovació i la humanitat, impulsant la competitivitat sense perdre de vista les persones, els valors socials i el desenvolupament sostenible. Vivim en un entorn que canvia de manera constant i això ens exigeix desenvolupar adaptabilitat, flexibilitat i resiliència a tots els nivells de l’organització”. Ha explicat que el lema de la Supertransversal “simbolitza la unió entre el pensament i l’acció” i ha manifestat que “l’objectiu d’aquesta trobada ha estat aportar eines a través de les ponències i el ‘benchkarming’ que ens permetin aplicar aquest coneixement i generar resultats útils per a les nostres empreses”.
Gràcies a la Vanessa Pérez, la Sara Arbòs i en Yago De Zabala per presentar l’acte amb tanta professionalitat i entusiasme. Ha estat un plaer comptar amb ells!
Un sincer agraïment als coordinadors que han moderat els 15 grups de benchmarking per la seva dedicació i bon lideratge: Laura Prieto, Joan Balateu, Elena Beltran, Mariona Sbert, Laura Busquets, David Ciurana, Rafel Yter, Emma Guillaumes, Jordi Camps, Ivette Panella, Sandra Masoliver, Carme Llambrich, Joan Company, Joan Ureña i Jordi Port
Finalment, volem agrair també l’assistència de totes les persones que han participat en aquesta jornada.
El Fòrum Carlemany i la Comissió de la Supertransversal
