Quan el consumidor ens mostra el camí

Estem en uns moments on l’impacte de la crisi de la Covid ha deixat una petjada molt profunda, tant en el teixit social com en l’industrial. Malgrat les vacunes que ja s’estan posant als ciutadans, la normalitat tal i com la coneixíem pre-Covid ja no tornarà. Hi ha certs hàbits que no seran iguals, ja que les persones i els seus valors han canviat.

Les generacions X, Y, Z o els Millennials són tremendament adaptables i cada vegada més exigents. Busquen un producte o servei més autèntic pel qual estan disposats a pagar (pay-for-use), però alhora tenen molta flexibilitat a la renúncia del fet de consumir davant unes expectatives no cobertes com mai havia passat en els darrers 60 anys (ja no compren cotxes, ni pisos; els lloguen en funció de les necessitats).

Les seves escales de valors principals són: sostenibilitat, autenticitat, respecte pel medi ambient i eficiència. Aspectes tots ells resumits en els 17 ODS (objectius de desenvolupament sostenible) que indubtablement ens portaran cap a unes empreses diferents, focalitzades en les vendes, però més que mai en l’augment de l’EBITDA, degut als increments de marge que proporcionaran els productes, serveis i valors experiencials que han de cobrir les expectatives del nou consumidor.

Per exemple, en el sector de l’hostaleria, tenim una oportunitat històrica davant d’una amenaça enorme.

L’amenaça és la verticalització que està fent el consumidor en el consum dels bars i cafeteries, més concretament en el cafè. Primerament, va ser l’efecte de les noves càpsules, creant una nova categoria en els supermercats i àrees de gran consum. S’ha generat un patró de gust, visual i sensorial que molts establiments encara no han igualat. Actualment, estem tenint la revolució del cafè amb gra a casa, de la mà de les noves màquines súper automàtiques. Les tasses que ens ofereixen cada matí a casa, ja són superiors a les de les càpsules tot generant un residu totalment orgànic.

Aquest és un exemple de com la tecnologia ens permet augmentar els estàndards de qualitat en tassa i amb la digitalització la compra de cafès amb gra de bona qualitat a portals online, aconseguint un major respecte cap els agricultors a l’origen i a l’entorn.

Així doncs, davant aquesta amenaça en el sector de l’hostaleria (on en molts casos les expectatives del consumidor final no queden satisfetes sota la relació preu/qualitat, ja que el producte ofert és inferior al que obtenen a casa),  tenim l’oportunitat de transformar els locals actuals en autèntiques cafeteries 4.0, assolint les expectatives del consumidor quan entra per la porta del bar o la cafeteria. Això no és difícil, però requereix d’esforç i voluntat de canvi i evolució, tant de l’empresari com dels treballadors. Cal centrar-se en la productivitat que tenim, com la podem millorar i com les noves tecnologies ens ofereixen la possibilitat de quantificar la productivitat per la detecció de ineficiències importants.

Cal sobretot, entendre què ens està demanant el consumidor.

Així mateix, a les xarxes socials podem veure les avaluacions dels locals que fan els propis consumidors. Aquesta és una nova forma de comunicació, on el mateix consumidor redacta, opina i ens posiciona el nostre local, producte o servei. Posicionament que després “interpretaran” els algorismes dels múltiples cercadors, que acabaran per dirigir el trànsit de clients cap el nostre local.

I tot això no serà fàcil d’aconseguir sense la formació i l’esforç que cal per assolir una potent digitalització. Tant a les empreses, com als equips que les formen i la dels propis consumidors (aquest ja ho fan tots sols). Tot un procés que ens ha de permetre ser més eficients i competitius per afrontar els reptes de mercat que ens vindran en els propers cinc anys.

Estem de ple a la Era de la indústria 4.0 on les empreses han d’interpretar i adaptar-se a aquests nous escenaris que els consumidors estan modelant, amb els seus hàbits i consums. Les persones demanen major digitalització, però també major atenció dels valors humans, tant a l’àmbit professional com a l’àmbit privat i de consum.

Això significa que a major interacció de la tecnologia, ens caldrà un major respecte a les persones; saber escoltar, entendre i detectar l’autèntic missatge que ens volen transmetre.

Catalunya és una àrea tremendament dinàmica en la generació d’empreses, però necessita persones cada vegada més formades i especialitzades per seguir essent un dels hubs més dinàmics de generació de noves Startups i Pimes del Sud d’Europa.

Un punt clau i absolutament imprescindible per a la innovació és la digitalització, i aquest procés no pot recaure només sobre les empreses i els seus responsables. S’hi han de sumar els equips de les empreses.

El Sr. Ramon Gras, enginyer i investigador d’Innovació Urbana a Harvard, defensa que cal una unió i vinculació encara més estreta amb la font de generació de coneixement: el sector universitari, tant públic com privat.

María González, responsable de les relacions institucionals del Greater Manchester Combined Authority, ressalta que el vincle entre universitats i empreses “és crucial per al prosperitat de la indústria, la societat i la economia.” I que ha de servir per “millorar la vida dels ciutadans”.

Estem doncs davant un repte important i esperançador que cal aprofitar. En una àrea geogràfica com Catalunya, però especialment Girona, amb una indústria del sector del turisme, restauració i alimentació punters a nivell mundial, hem de ser capaços de focalitzar-nos en el procés continu de millora, aprofitant l’avantatge competitiu que les innovacions tecnològiques ens ofereixen, per tal que els nostres clients ho percebin i ens valorin.

 

Pau Duran Passola
Sales Manager a Cafès Cornellà
Membre del grup Comercial i Màrqueting

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *