Història d’un logotip

Si escoltem els relats que diverses persones fan sobre un mateix fet, ens trobem sovint que esdevenen històries diferents, inclús de vegades molt diferents. Amb el Fòrum, que és una història de vivències personals, cadascú de nosaltres n’explicaria algun matís diferent. Això també és part de la seva riquesa.

Avui us explicarem la nostra visió d’una història, de la qual n’hem estat només parcialment partícips, i a més ho hem estat des d’un prisma molt concret. Però com que per a nosaltres el viatge ha estat revelador, hem cregut que possiblement ho seria per a molts de vosaltres. En tot cas hem volgut compartir l’experiència i deixar-la com a llegat escrit per als propers que vindran.

El dia que des de la comissió de comunicació ens vam plantejar la renovació de la imatge del Fòrum, algú molt assenyat ens va recomanar de fer recerca en l’origen i la història del logotip i la imatge del Fòrum. Perquè la imatge corporativa, ja sigui d’una institució com d’una empresa, sempre té una intenció. Volem que aquesta ens defineixi, volem que ens identifiqui amb uns valors, amb un estil. I sobretot, volem que ens acosti al nostre públic objectiu.

Així doncs, tenia molt sentit indagar i entendre quina era la intenció d’aquella imatge corporativa inicial, saber què perseguien els que la van crear. Volíem conèixer l’origen per mirar cap al futur.

Primera pregunta: Per què Carlemany?

Carlemany és conegut com el pare d’Europa per ser el primer que va treballar intensament en el concepte d’Europa com a una unió àmplia de territoris que compartien valors i interessos comercials. Un exemple curiós que ha arribat fins als nostres dies com a testimoni d’aquella època, n’és la celebració d’alguns festius el nostre calendari, com pot ser el dia de Sant Esteve. Si us mireu un mapa dels països on encara avui el celebren, hi trobareu moltes similituds amb el que va ser l’imperi Carolingi del segle IX.

I ja en aquell moment, sembla que aquesta idea del que ara anomenem Europa era vista amb gran entusiasme per part de les gents de les nostres terres, fins al punt que la societat d’aquell temps va fer un gran esforç per rebre Carlemany a Girona. Aquesta visita de Carlemany a Girona és tot un misteri, doncs mai s’ha acabat d’aclarir si es va arribar a produir o no. El que sí s’ha documentat són els esforços i preparatius, del que n’és mostra la famosa cadira de Carlemany, situada a la Catedral de Girona.

Així doncs, quan els fundadors del Fòrum van pensar en els valors de la nova associació, van adonar-se que els valors fundacionals de l’europeisme, aquell desig d’obrir-nos al món, mirar cap a Europa, l’Humanisme i el progrés, tenien una clara connexió amb Carlemany.  Semblava doncs que havien trobat un nom. Ara faltava una imatge que el representés.

La cadira de Carlemany, plena de simbologia de l’època, compta amb una mena d’escut on s’hi representa un falcó. El falcó simbolitza lleialtat, saviesa, protecció, cura. I què és el Fòrum si no un lloc on des de la confiança i la lleialtat a uns valors, es comparteix i es genera coneixement compartit? Un espai de creixement per fer que el teixit empresarial de les nostres terres, creixi, prosperi, s’obri a Europa i al món i garanteixi el seu futur.

Havien trobat doncs, un nom i una imatge que explicaven perfectament el que volia ser i és el Fòrum Carlemany. Amb uns quants retocs al disseny original que apareix a la cadira, es va convertir en el primer logotip del Fòrum, que al llarg dels últims 18 anys va ser objecte d’un parell de retocs amb l’objectiu de mantenir-lo sempre amb un aire actualitzat.

 

L’any 2021 ens vam proposar anar més enllà. Amb el salt qualitatiu que ha experimentat el Fòrum Carlemany, ens trobàvem mancats d’un llibre d’estil que ajudés a mantenir una imatge consistent en tota la comunicació feta pel Fòrum. Arrossegàvem capçaleres pixelades, no teníem una tipologia de lletra clara, i cada cop que generàvem alguna comunicació, ens era molt difícil seguir un estil.

Però això de la imatge corporativa s’assembla força a fer obres a casa: comences pensant en canviar una rajola que es mou i acabes reformant tota la cuina… Així que vam trobar-nos revisant tota la imatge del Fòrum i plantejar-la amb una mirada de futur.

Així, mirant-nos els orígens i mirant-nos què és el Fòrum avui i què vol ser demà, vam replantejar el logotip i la imatge que l’acompanya. Avui el Fòrum no són només empresaris, també són directius, però sobretot son persones; i això no va de protegir, sinó de delegar. Per això ens vam imaginar un falcó que vola amunt, mira lluny, està en moviment. Perquè moviment és canvi, és evolució.

L’equip de GDG ens va ajudar, sempre és bo comptar amb bons metges que encertin bé l’òrgan a tractar. Van treballar amb aquesta idea del falcó volant. S’havia de veure que era un falcó i havia de transmetre moviment. Però al mateix temps, seguint les tendències actuals, es va buscar una forma més aviat sòlida, que tingués fàcil aplicació i traç gruixut. No van ser poques les proves i els retocs.

I ara ja en el terreny de les anècdotes, heu de saber que això del Fòrum és una caixa de sorpreses: Quan semblava que ja ho teníem, algú que en sap del tema (benchmarking en estat pur: resulta que tenim algú al Fòrum que hi entén d’ornitologia i de falcons!) ens va fer un parell d’apunts sobre el bec i la cua que van acabar de donar-li un toc més de falcó del que havíem aconseguit.

I així és com hem acabat fent sortir el falcó del seu cercle de confort, i l’hem reptat a mirar endavant. A nosaltres ens agrada pensar que el falcó segueix essent el mateix del primer dia d’ara fa divuit anys, quan va començar l’aventura del Fòrum Carlemany, i que en essència no ha canviat. És fidel als valors fundacionals, i no pot deixar de ser-ho. Però ara li toca moure’s, volar alt i mirar lluny. Com a tots nosaltres.

 

La comissió de Comunicació